Quantcast
Browse latest Browse all 42

Til Singapore og Borneo

$

Så er vi i gang med vores seks uger lange rejse – hvor vi nu har været af sted i godt halvanden uge.

For at markere, at jeg skulle være væk fra børnehaven i længere tid, så delte jeg figenstænger ud om torsdagen, der var den sidste dag, hvor jeg var der til eftermiddagsmad. Bagefter var Ellinor på besøg hos Frida, og jeg var nede hos Jolie, hvor jeg også spiste aftensmad.

Næste morgen skulle jeg i børnehave for sidste gang, inden vi skulle af sted. Da jeg sad og så tv om morgenen, var der en mand, som sagde ”løb for livet”. Da mor så det, spurgte hun, hvad han var bange for – hvortil jeg svarede ”han er bange for livet”. Det syntes mor åbenbart var ret skægt.

Ud over at det var min sidste dag inden vores rejse, så var det også Simones sidste dag som pædagogmedhjælper. Hun havde ellers været der i rigtig lang tid – først med Frida og siden med mig.

Derfor fik hun også både en gave og en kæmpe krammer af mig. Heldigvis kommer jeg stadig til at se hende, for hun skal være vikar, mens hun læser til pædagog.

Kort efter jeg kom hjem, skulle vi af sted mod lufthavnen. Da vi kørte af sted i vores taxa, stod alle vores venner fra ejendommen og vinkede – så det var rigtig hyggeligt.

Selve flyveturen gik nemt. Vi havde et stop i Frankfurt, hvor vi kørte med bus fra flyet – og skulle gå rigtig langt tilbage. Og for først gang har vi ikke min klapvogn med, så jeg måtte gå hele vejen selv. Men heldigvis var der rullebånd meget af tiden.

Da vi kom ind i flyet, faldt jeg i søvn – men her var klokken også blevet 22.45. Så det var jo langt over min normale sengetid.

Vi fløj om natten – men allerede kl. 5 næste morgen vågnede Frida. Og så fik hun også vækket mig. Resten af tiden gik med at spille og se film på min iPad, inden vi landede i Singapore om formiddagen dansk tid.

Igen skulle vi ud på en længere gåtur igennem lufthavnen. Og bagefter skulle vi vente længe ved paskontrollen. Men endelig kom vi med en taxa til den lejlighed, som vi skulle bo i i Singapore.

Selvom vi var landet i Singapore om formiddagen dansk tid, så var det faktisk aften her pga. tidsforskellen. Så vi skulle ud for at finde noget mad – hvilket blev på McDonald’s.

Desværre var der fest på den gade, hvor vi skulle gå. Så der var rigtig mange mennesker. Men til sidst nåede vi frem og fik både burger og is. Og efter en længere gåtur tilbage igen, kunne vi lægge os til at sove klokken 22.30 lokal tid.

Men for os var klokken ikke mere end 15.30, så vi vågnede begge to igen midt om natten klokken – efter noget der svarede til en god middagslur. Her ville jeg gerne op og have mad – og der gik noget tid, før jeg faldt i søvn igen.

Til gengæld sov jeg så også til klokken 11 næste dag (hvilket jo sådan set var klokken fire om natten dansk tid). Lidt senere var vi alle fire ved stedets pool i et par timer. Og bagefter tog vi metroen til et shopping center, hvor vi spiste aftensmad. Og bagefter købte vi nogle tegneting, spiste en is og handlede lidt, inden vi tog hjem igen – hvor jeg sov klokken 22.

Jeg havde efterhånden vænnet mig til at sove længe, så næste dag blev den 11.30, inden jeg vågnede – så længe har jeg godt nok aldrig sovet før. Efter ”morgenmaden” tog vi en taxa til Singapore Zoo, hvor vi gik rundt og så en masse dyr – endnu en lang gåtur uden klapvogn.

Da de lukkede, spiste vi aftensmad udenfor, og så gik vi videre til nat-zoologisk have ved siden af. Her gik vi også meget rundt, så efterhånden var jeg ret træt i benene. Det var dog ikke meget, som jeg beklagede mig – så mor og far roste mig også. Det hjælper åbenbart ikke at have en klapvogn, som jeg kan hoppe op i.

Mange af dyrene var ikke fremme, men nogle var der dog. Det, som jeg syntes var mest spændende, var hulepindsvinene, der var rigtig søde.

Aftenen sluttede med en tur rundt i haven med et lille tog, hvor vi så endnu flere dyr. Så vi var først hjemme kl. 22.30 – og jeg sov først klokken 00.15.

Næste dag var jeg oppe ”allerede” klokken 10. Her tog vi først metroen og senere en kabelbane (hvilket var ret sjovt) til øen Sentosa. Først gik vi lidt rundt, men da mor og far ikke rigtig kunne finde vej, tog vi i stedet en bus til stranden, hvor vi spiste frokost. Her kunne vi også soppe lidt, inden vi igen skulle videre.

Inden vi tog tilbage igen med kabelbanen, nåede jeg både at få en is, soppe i et springvand og være i en sommerfuglepark.

Da vi kom tilbage med kabelbanen, spiste vi aftensmad i shopping centret. Vi shoppede også lidt – og Frida og jeg fik bl.a. lov til at vælge noget Playmobil. Derefter gik turen hjem igen – hvor jeg endnu engang kom sent i seng (klokken 23.15).

Næste ”morgen” (vores sidste dag i Singapore) var jeg oppe klokken 11 – hvorefter jeg sagde de vise ord ”fisk er så kloge, fordi de laver gymnastik”. Det vidste mor og far tilsyneladende ikke.

Lidt senere tog vi til en park, der hed ”Gardens by the Bay” – et ret specielt sted med bl.a. nogle kæmpe, kunstige træer. Der var også to kæmpe drivhuse. Det første var fyldt med blomster – hvilket Frida og jeg ikke syntes var så spændende, så vi ville hellere lege med vores medbragte Playmobil.

Så var det lidt bedre det andet sted, der var et tropehus. Her kunne man gå på en gangbro højt oppe og kigge på planter og et vandfald.

Det bedste var dog det legeområder, som vi var ved, efter at vi havde spist frokost. Her var et vandområde med en masse springvand – hvilket var lidt for vildt for mig. Så var det bedre med den legeplads, der også var der.

På vejen hjem spiste vi aftensmad i et shopping center. Og så var jeg ”allerede” i seng kl. 22 den aften.

Næste morgen var det tid til at forlade Singapore – hvilket måske var grunden til, at jeg vågnede allerede kl. 8. Lidt over middag tog vi en taxa til lufthavnen, hvor vi spiste frokost. Og bagefter kunne vi lege lidt på en legeplads der.

Selve flyveturen til Borneo, hvor vi er nu, tog et par timer. Det lagde jeg dog ikke mærke til, for jeg faldt i søvn i flyveren.

I lufthavnen blev vi hentet og kørt til vores hotel. Da vi kom ind her, fik vi en kold klud til at tørre os med – meget mærkeligt. Så var det blevet tid til at sove – hvilket jeg havde lidt svært ved. Så derfor faldt jeg først i søvn klokken 23.30.

På hotellet var der rigtig lækker morgenmad (bedre en det toastbrød og yoghurt som vi havde spist i Singapore). Her var meget at vælge imellem – bl.a. flere forskellige former for kage.

Efter morgenmaden var vi ved poolen – hvor vores Playmobil fik lov til at bade lidt. Senere var vi nede ved stranden på en bar, hvor vi tegnede lidt, inden vi skulle spise aftensmad – med hele fem kugler is til dessert.

Den første dag var vi blevet lidt røde, så næste dag tog vi det lidt med ro. Og både Frida og jeg fik også en speciel badetrøje med korte ærmer. Om aftenen spiste vi på samme restaurant som dagen før – denne gang dog kun med tre kugler is til dessert.

I forgårs skulle vi så rigtig tidligt af sted fra hotellet, så her blev jeg vækket allerede klokken 6 – noget anderledes end i Singapore.

Efter morgenmaden kørte vi af sted. På vejen var vi på et søndagsmarked, hvor jeg fik en legetøjsmobiltelefon med Frost-motiver. Efter endnu en køretur nåede vi vores næste sted – et såkaldt ”homestay”, hvor vi skulle bo privat hos en lokal familie.

Her fik vi et værelse i familiens hus – hvilket var lidt specielt. Men ellers var det rigtig dejligt at være der. I familien var der også en pige på fire år, som hele tiden gav Frida og mig slik – faktisk så meget at jeg til sidst næsten ikke kunne spise det (hvilket aldrig havde troet kunne ske).

Efter frokosten der kørte vi et stykke tid til en dyrepark, hvor vi så et show med papegøjer og slanger. Der var en mand, som skulle op på scenen sammen med slangerne – hvilket var ret synd for ham, for han blev så bange, at han faldt i en lille sø. Det viste sig dog, at han var skuespiller og kun lod som om, at han var bange.

Da vi kom hjem igen, legede jeg lidt med pigen. Så var det tid til aftensmad og bagefter sengetid – klokken 20.30.

I går skete der en masse. Først var vi på en gåtur, hvor vi skulle over en flod via en hængebro. Og senere prøvede jeg at ride på en bøffel sammen med mor.

Jeg legede også med pigen. Hun snakkede engelsk, så jeg prøvede at snakke dansk med engelsk accent til hende. Hun forstod en del – bare ikke nok jeg sagde ”stop” til hende.

Om aftenen skulle vi igen ud på en lang køretur (hvor jeg faldt i søvn) for at komme til en restaurant. Inden vi gik ind, fik vi lov til at lege på en legeplads først.

Det var et ret mærkeligt sted – bl.a. serverede de kogende vand for os, som vi skulle drikke. Heldigvis sørgede mor for en ananasjuice til mig. Efter maden var der et danseshow – og så var det tid til at køre hjem igen.

I morges skulle vi så igen videre. Formiddagen var ret rolig, hvor jeg så lidt tv. Vi fik også flere gaver af familien. Mor, far og Frida blev også klædt i noget lokalt tøj og fik taget billeder – men det gad jeg ikke.

Da pigen kom hjem fra skole, sagde vi farvel og blev kørt mod lufthavnen. Her fik vi en is på McDonald’s.

Selve flyveturen var kort – og det samme var køreturen fra lufthavnen til det sted, hvor vi er nu. Her bor vi i en hytte meget tæt på junglen. Heldigvis er det ikke mere primitivt, end vi kunne få en gang spaghetti carbonara – dejligt som en afveksling til alt det lokale mad, som vi fik det forrige sted.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 42

Latest Images

Trending Articles

Knabstrup krus landmand serie

Nishizumi Maho (Girls und Panzer)

Sælges: Dynamic Precision no 1 (Effektforstærker)

Naruto Shippuden Episode 481 Subtitle Indonesia

Nazrin (Touhou)

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ

Koshigaya Komari (Non Non Biyori)